Nota’s en tarieven
Nota's
De nota voor de orthondontische behandelingen ontvangt u vanuit onze eigen praktijk. Hier gebruiken we de software van Payt voor. De software maakt het voor u mogelijk om uw rekeningen terug te vinden in een persoonlijke online omgeving (hier heeft u geen account voor nodig), eenvoudig uw rekeningen met iDEAL te betalen en te communiceren met de praktijk wanneer u vragen heeft over uw rekening of een betalingsregeling wilt treffen.
Vergoeding van uw zorgverzekeraar
Op de rekening die u van ons ontvangt staat duidelijk aangegeven welk bedrag vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Dit is afhankelijk van uw leeftijd, type behandeling en de voorwaarden van uw verzekeraar. Heeft u een vraag over de vergoeding van uw zorgverzekeraar? Neem dan direct contact op met uw eigen verzekeraar.
De werkwijze van onze praktijk
De standaard werkwijze van onze praktijk is dat wij uw behandeling eerst indienen bij uw verzekeraar. Het deel dat niet door uw verzekeraar wordt vergoed brengen we vervolgens bij u in rekening. U heeft vervolgens 14 dagen om de rekening te voldoen. Dat kan u doen door gebruik te maken van de digitale betalingsmogelijkheden, zoals iDEAL. Hebben wij nog geen of een oud e-mailadres van u, maar wilt u wel graag uw rekeningen via de mail ontvangen, geef uw e-mailadres dan z.s.m. aan ons door.
Veilig digitaal
Al uw persoonlijke gegevens staan in een streng beveiligde omgeving. De software van Payt is gecertificeerd (NEN7510), waardoor u er op kunt vertrouwen dat Payt adequaat en veilig omgaat met uw gegevens.
Meer informatie over uw rekening, uw online omgeving of over Payt? Bekijk dan de pagina voor patiënten via deze link: https://getit.paytsoftware.com/nl/voor-de-patient,
U kunt ook de QR-code scannen of rechtstreeks contact op met de praktijk nemen via email info@ortho-hilversum.nl of telefoonnummer 035 623 32 30.
Tarieven
De tarieven worden landelijk door de overheid vastgesteld (NZa). Deze tarieven worden jaarlijks per 31 december geïndexeerd door de NZA, waardoor de bij aanvang van de orthodontische behandeling verstrekte begroting in de loop van de behandeling iets zal wijzigen.
Komt u voor het eerst in de praktijk, dan zal bekeken worden of een orthodontische behandeling noodzakelijk is en er zal een globale schatting van de kosten gemaakt worden voor de behandeling. Het behandelplan kan opgesteld worden na het verzamelen van de nodige gegevens., zoals röntgenfoto’s, gebitsscans en kleurenfoto’s. Voor iedereen wordt een persoonlijk behandelvoorstel met daarbij horende kostenbegroting gemaakt. Dit voorstel is een schatting omdat een behandeling gemiddeld 2 jaar duurt en de kosten gedurende deze periode kunnen wijzigen. Wanneer u akkoord bent met het behandelvoorstel, zal gestart worden met de behandeling.
Overzicht tarieven 2025
Voor een overzicht van de codes en tarieven 2025 klikt u hier op de gelinkte PDF.
Niet-nagekomen afspraak
Indien de afspraak niet of niet tijdig (ten minste 2 werkdagen) is afgezegd, kan de orthodontist de vrijgevallen tijd bij de patiënt in rekening brengen in redelijkheid van 0 tot 100% van het bedrag van de voorgenomen behandeling.
Techniekkosten
De techniekkosten worden bij orthodontie apart vermeld op uw nota. Hier vindt u de lijst met de materiaal – en techniekkosten van alle soorten apparatuur.
Vergoeding
Elke verzekeraar heeft diverse aanvullende pakketten waarin orthodontie is opgenomen. Op de site “VergelijkMondzorg” kunt u een tweetal overzichtspagina’s vinden met de vergoedingen voor orthodontie vanuit de aanvullende verzekering. Het gaat hier om orthodontie voor jongeren (onder 18 jaar) en voor volwassenen (18 jaar en ouder). Zie beide overzichten:
Vergoedingen tot 18 jaar per zorgverzekering
Vergoedingen voor volwassenen per zorgverzekering
Omdat het steeds lastiger is om is een orthodontische behandeling te verzekeren willen we u graag verwijzen naar de volgende pagina voor extra uitleg en tips: